L'Abella - Aiguafreda - L'Avencó - Can Puig-agut - Collada de Montcau - L'Avencó - Aiguafreda - L'Abella

Aquesta setmana us presentem una excursió pels termes de Sant Martí de Centelles, Aiguafreda i Tagamanent. A cavall entre les comarques d'Osona i del Vallès Oriental, visitem la masia de can Puig-agut, així com altres indrets d'interès com el pont de l'Abella o la collada de Montcau.

El turó de Tagamanent, vist des de can Puig-agut

La ruta comença a l'estació de Sant Martí de Centelles, inaugurada l'any 1875 al traçat de la línia Barcelona-Sant Joan de les Abadesses. Des d'allà eixim a buscar el carrer del Nord, a la localitat de l'Abella, el nucli poblacional més nombrós del terme osonenc de Sant Martí de Centelles.

El seguim cap a septentrió fins a fer cap a la plaça de la Font, on hem de continuar recte. Tot seguit, tombem a la dreta per a creuar les vies del tren per un pas inferior i, en acabant, avancem cap a l'est pel carrer de l'Estació i fins a aplegar a la plaça de l'Abella.

Carrer del Nord

Imatge de Sant Martí junt a la plaça de l'Abella

Ací tombem a l'esquerra pel carrer de Major per tal de travessar el riu del Congost pel pont de l'Abella, una construcció civil de mitjan segle XVIII mig amagada ara per la carretera que la cobreix pel damunt. En creuar-lo, deixem enrere tant la comarca d'Osona i el terme de Sant Martí de Centelles per a endinsar-nos al Vallès Oriental i, breument, a les terres d'Aiguafreda.

Pont de l'Abella

Pel pont de l'Abella,
entre Osona i el Vallès Oriental

Vista antiga del pont de l'Abella, molts abans
que fóra construïda la carretera que l'amaga

Així doncs, tombem a la dreta en direcció a la riera d'Avencó. En havent-la travessat, ens incorporem al terme de Tagamanent i agafem, a mà esquerra, el camí del molí d'Avencó.

Carrer a Aiguafreda

Desviament a l'esquerra en havent
creuat la riera de l'Avencó, pel
camí del molí de l'Avencó

El seguim fins a arribar als afores de l'Avencó i passar algunes cases. Aleshores, a mà dreta, ens queda una casa i una pista arranca cap amunt. En aquest punt, girem a la dreta per eixa pista que es correspon al camí de l'Avencó a Tagamanent, o camí de Puig-agut.

Camí del molí de l'Avencó

Camí de Puig-Agut, o de l'Avencó a Tagamanent

Tanmateix, sols la recorrem uns metres perquè per la vora de la casa continua el camí de l'Avencó a Tagamanent, que és per on hem d'anar.

Punt on se separen la pista i la sendera.
Aquesta es correspon amb el camí
de l'Avencó a Tagamanent i el vell de Puig-agut

Caminem uns quants metres per una sendera guanyant ràpidament altura fins a eixir, novament, a la mateixa pista d'abans. La seguim, al recte i pujant.

Camí de l'Avencó a Tagamanent en
retrobar la pista del camí de Puig-agut

Un altre tram del camí

No obstant això, al cap d'uns cinc minuts llargs, el camí de l'Avencó a Tagamanent i el camí vell de Puig-agut deixen la pista, tot just després de girar un revolt a la dreta i continua fet sender. Amb ell ens hem de separar de la pista, per on segueix el camí de Puig-agut, i endinsar-nos per la serra Madrona.

Desviament pel camí de l'Avencó a Tagamanent

El camí per un tram emboscat

Camí de l'Avencó a Tagamanent

Vista llunyana de la serra dels Fondrats

Contraforts del Puig-agut des de la senda

Després d'uns vint minuts d'ascensió cap a orient per bosc, eixim a un terreny sense arbrat per on travessa una línia elèctrica. En aquest punt, el camí tomba cap a la dreta per a envoltar el Puig-alt.

El camí en guanyar un pla

Poc més endavant, al peu d'una torre de llum, la senda mor a una pista que se superposa al camí de l'Avencó a Taganament, i també, durant uns metres, al camí de Puig-agut. Nosaltres prenem la pista cap a l'esquerra i, de seguida, fem cap a un mirador del turó de Taganament.

Punt on retrobem el camí de Puig-agut

Si guaitem al nord, observem a tocar les ruïnes de can Puig-agut. Aquesta masia era propietat d'en Miquel Puig Agut l'any 1515. La visitem, així com també la seua era. Des d'allà es té una bona visió del cim emboscat del Puig-alt.

Can Puig-agut

Vista general de la façana de la masia

Arc de mig punt a can Puig-agut

Arc enrunat a aquest mas

Can Puig-agut el 18 d'abril de 1926

El Puig-alt, des de l'era de can Puig-agut

Tornem sobre les nostres passes fins a la torre elèctrica i, per la pista del camí de Puig-agut, comencem la tornada cap a l'Abella. Envoltem per l'est i pel sud els cims del Puig-alt i del Puig-agut, que paren a mà dreta de nosaltres. També passem a la vora d'una pedrera abandonada i, finalment, fem cap a un encreuament de camins.

Camí de Puig-agut

Paisatge des del camí

Aquesta cruïlla es correspon amb la collada de Montcau, o collet de Montcau. Enfront tenim la finca ramadera de Montcau. A mà esquerra continua el camí dels Cruells. Nosaltres hem d'anar cap a la dreta, pel camí de Puig-agut, tot seguint amb la baixada.

Collada, o collet, de Montcau

Sense abandonar en cap moment aquesta via, que avança per la vora d'un pastor elèctric, ens endisem per la serra de Planelles fins a eixir novament al camí de Taganament a l'Avencó en el punt on deixa de ser sendera i s'incorpora a la pista.

Camí de Puig-agut

Un altre tram d'aquesta via

Baixem amb ell uns quants metres fins a arribar a una cruïlla per on havíem passat ja anteriorment. Ací seguirem pel camí de Puig-agut, a la dreta i per la pista. Al remat, acabem al camí del Molí de l'Avencó. L'agafem a l'esquerra.

Darrer tram del camí de Puig-agut

De seguida, però, tombem a mà dreta per a adreçar-nos cap a la riera de l'Avencó, que creuem per dalt del pont de la Xoriguera. Al travessar la riera, travessem també la línia del terme municipal i ens endinsem pels carrers d'Aiguafreda, en direcció oest.

Desviament a la dreta cap a la riera

Paisatge des del pont de la Xoriguera

La riera de l'Avencó

Carrer a Aiguafreda

Creuem el poble per a anar a buscar el pont de l'Abella i canviar, de nou, de terme municipal. En aquest cas retornem a les terres de Sant Martí de Centelles, ja a la comarca d'Osona. Ara només ens queda fer cap a l'estació de Sant Martí de Centelles, on fiquem el punt i final a l'excursió. Per últim, ací us deixem el seu enllaç a Wikiloc, amb el desig que la gaudiu.