La Foia - Mina de Cabres - Ermita de sant Salvador - Castell de l'Alcalatén - La Foia

Aquesta setmana vos presentem una ruta per l'Alcora, a la comarca de l'Alcalatén. L'eixida i l'arribada la fem des de la localitat de la Foia, integrada en el seu terme i distant uns quatre quilòmetres de la capital municipal.

Porxos i entrada de l'ermita de sant Salvador de l'Alcora

La ruta s'inicia junt a la parada de l'autobús de la Foia. Des d'ací eixim cap al carrer de les Campanes i, de seguida, fem cap a l'església de sant Miquel, del segle XVII.

Façana de l'església de sant Miquel de la Foia

En aquest punt ens incorporem al carrer Major, el qual ens aboca directament cap al barranc de la Foia. Creuem el seu llit i comencem a pujar cap a la carretera CV-190.

Barranc de la Foia, que separa aquesta població de la carretera CV-190

En eixir a la carretera, al nostre davant, veiem uns panells informatius de PR. Els seguim en direcció a l'ermita de sant Salvador. Immediatament comencem una pujada important i relativament llarga per una pista envoltada de camps de conreu i d'algunes casetes de camp.

Senyals de PR a l'altra banda de la carretera

Pujada entre les partides de la Foia i de la Tancada

Quan pràcticament veiem que la pujada arriba a la seua fi, trenquem a la dreta seguint el PR. Ací es perd l'asfalt i caminem ja per una pista molt incòmoda plena de pedres soltes.

Pista

No obstant, no tardem en aplegar a un collet on es bifurquen els camins. Nosaltres hem de tombar a mà esquerra, seguint també el PR.

Bifurcació a mà esquerra

En aquest tram passem per un antic corral que és travessat per l'actual senda. També veiem el que ens semblen les restes d'un forn de calç. A la fi eixim a la mina de Cabres, completament en ruïnes. D'ací es va extraure gran part del ciment emprat per a construir les conegudes Villes de Benicàssim, a la Plana Alta.

Corral en ruïnes al mig de la senda

Ruïnes a la mina de Cabres

Ara torna l'asfalt, doncs ens incorporem al camí vell de l'Alcora a Costur, transformat en pista, cap a la dreta, en direcció a la capital de l'Alcalatén. Des del camí ja podem veure, encara lluny, l'Alcora i, en tot moment, anem resseguint el barranc de Montmirà. Passem també just per baix del tossal del Bou, malauradament travessat pels cables elèctrics. Deixem a mà dreta unes casetes i de seguida ja gaudirem de les vistes del castell de l'Alcalatén, a l'esquerra.

Vista llunyana de l'Alcora

Barranc de Montmirà

Vista del castell de l'Alcalatén

Poc abans d'eixir a la carretera CV-190, girem a l'esquerra per una pista que travessa el barranc de Montmirà i comença a pujar per l'altra banda de barranc cap al Castell. En pocs minuts fem cap a aquest paratge històric, on també s'ubica l'ermita de sant Salvador, fundada en el segle XIII, tot i que molt modificada al llarg dels segles.

L'ermita de sant Salvador i el castell de l'Alcalatén

Ermita de sant Salvador

Castell de l'Alcalatén

Visitem l'ermita i el castell i girem cua per on havíem vingut fins a la carretera CV-190. Des d'aquest punt caminem amb precaució per aquesta via i en poc més de deu minuts arribem a les primeres cases de la Foia. Aleshores girem a l'esquerra i passem per damunt del barranc de la Foia.

Vista llunyana de la presa de l'embassament de l'Alcora

Pont per a creuar el barranc de la Foia

Si continuàrem a mà esquerra, aplegaríem fins a l'embassament de l'Alcora. Nosaltres, tanmateix, girem a la dreta per un camí que, poc més endavant, es transforma en senda pràcticament per dins del llit del barranc. Passem a tocar del llavador del poble, i eixim novament al carrer Major.

Camí vora el barranc de la Foia

Llavador de la Foia

Des d'ací, únicament hem de tornar al punt des d'on havíem començat la ruta per a donar-la per finalitzada. Tot seguit vos deixem el seu enllaç a Wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=11807814. Gaudiu-la!