Tales - Font de Montí - Aljub de l'Alt - Caseta de Sales - Cova l'Alt - El Corralet - Tales

Aquesta setmana actualitzem el bloc amb una ruta pels termes de Tales i de l'Alcúdia de Veo, en plena Serra d'Espadà. La bellesa dels paisatges que ens trobàrem i contemplàrem és encisadora.

La ruta s'inicia a la part alta de la urbanització de la Falda de Montí de Tales. Prenem la pista que va a la Font de Montí. Sense desviar-nos, arribem. Fem allà una parada i després continuem uns metres més. Just passada la revolta, ens apareix un caminet marcat amb pedres. Ens incorporem a ell i comencem a pujar. Finalment fem cap a uns bancals d'oliveres. Vorejant-los i deixant a la nostra dreta una caseta enrunada, pugem uns metres per una pista. De seguida, quan veiem que la pista comença a ser engolida per la vegetació, tombem a mà esquerra primer i a mà dreta després per a agafar un caminet senyalitzat amb marques blaves i roges. Aquesta zona es coneix amb el nom de Les Coves. Precisament, un poc més endavant, a l'esquerra, hi ha una que no hem esbrinat com es diu i que ens vam apropar a veure. Hem de pujar un ribàs mig enrunat per a accedir-hi encara que no ens vam poder apropar massa per la gran quantitat d'argilagues que hi havien.

Continuem el nostre camí sense perdre mai la referència de les marques blaves. Ens endinsem en un pinar prou tapat. Finalment el camí es divideix en dos. El de l'esquerra puja cap a l'Espí. Nosaltres prenem el de la dreta, que continua amb senyals blaus i rojos. Aquesta part de la senda ens ofereix unes de les vistes més meravelloses que hem trobat mai de l'Espadà en les nostres eixides. Allà en la llunyania veiem la Caseta de Sales, també anomenada de l'Alt / de l'Alto. Cap a ella ens enfilem, però abans d'arribar-hi, a mà esquerra, ens topetem amb l'aljub de l'Alt / de l'Alto.

A partir de la Caseta el camí sembla que vaja a perdre's. Però si el seguim bé, finalment apleguem a la Cova de l'Alt. La cavitat es troba ja al terme de l'Alcúdia de Veo, però molt a prop del llindar amb Tales. També se l'anomena Cova de la Gronsa (els de Tales), Cova de l'Alto i Cova d'Eulogio (els de l'Alcúdia de Veo). Cal destacar el cercadet que té al seu voltant que deguere ser emprat per a guardar algun ramat. Per a més informació sobre la cavitat vos passem ací un enllaç molt interessant: http://www.cuevascastellon.uji.es/ES6D01.php?id=150 Cal no confondre aquesta cova amb la Sima de l'Alt, també anomenada de la Mossa, i batejada pel CIE de Gràcia amb el nom d'Avenc de Tales el 1965 a pesar d'estar també al terme de l'Alcúdia, que no està situada massa lluny.

Després de visitar una miqueta la cova, desfem el camí recorregut fins a la Font de Montí. Quan arribem a ella, prenem un camí marcat amb senyals blancs. Pel camí trobem alguns corrals, casetes i edificacions mig enrunades, i fem cap de nou a la pista de la Font. Abans, també gaudim de la vista de Tales i l'Espadà des del Corralet. A partir de la pista tornem a desfer camí que ja havíem fet i acabem la nostra ruta circular.

Existeix un altre camí prou empinat per a pujar a la Cova l'Alt però nosaltres no el vam localitzar. Tal vegada estiga desaparegut entre l'abundant vegetació que hi ha al paratge.

A continuació vos deixem l'enllaç a Wikiloc, un vídeo-resum de la ruta i un grapadet de fotografies.

Caseta enrunada al costat d'un bancal d'oliveres

Senda de la Cova l'Alt

Cova sense identificar

Vista de l'Espadà. A mà esquerra es pot veure la Caseta de Sales

Una altra vista de l'Espadà