Masos del Castillo de Villamalefa

Aquesta setmana vos presentem una ruta senderista per la comarca de l'Alt Millars. En concret, vam visitar alguns dels molts masos que poblen el terme municipal del Castillo de Villamalefa (Castell de la Vilamalefa, en valencià, i d'ara en avant, el Castillo).

La ruta s'inicia al carrer Carretera del Castillo. Agafem la pista que puja cap al cementeri i l'Ermita del Crist del Calvari. La seguim sense abandonar-la. Poc més endavant hi ha una xicoteta capelleta amb un retaule ceràmic devocional al seu interior. En aquest tram, gaudim d'unes magnífiques vistes del massís del Penyagolosa.

Finalment, arribem al Mas del Royo, ubicat a vora pista. "Royo" vol dir "roig", en xurro. El fotografiem i continuem el nostre camí sense desviar-nos en cap moment. Deixem un cercat, a mà esquerra, i uns metres més enllà apareix a la nostra dreta una construcció enrunada. Darrere d'ella està el Mas del Pou, que veiem des de la nostra posició.

Continuant recte per la pista ens trobem amb un encreuament. Tombem a mà dreta, per una pista. Finalment, al nostre davant apareix un camp amb oliveres i una senda empedrada. L'agafem. Sense abandonar-la en cap moment, arribem a La Granella. Aquest mas està ubicat just en el límit del terme del Castillo amb el de Ludiente (en valencià, Lludient), i fins i tot alguns dels seus edificis formen part d'aquesta última localitat. Ens rep a l'entrada un gran bassot, i un altre més xicotet una miqueta més endavant. Vam mirar per dins de les cases i encara hi han allí gots, plats, capses, nines i fins i tot una màquina per a segar.

Deixem enrere La Granella i continuem el camí per una pista que ix cap a l'est, però que després tornarà a pujar cap al nord-est. En aquest tram, si ens topetem amb algun encreuament dubtós cal triar el camí de l'esquerra. Al remat, fem cap a la pista que havíem abandonat al prendre el sender de La Granella. La fem en direcció contrària.

Al tercer encreuament, girem a mà dreta cara al Penyagolosa. En la llunyania, de seguida veiem el Mas de Roque Chiva. A mà esquerra ens n'apareix un altre, però no el visitem. Baixem per la pista i tornem a pujar per a arribar a aquest mas. Ens apropem. Des d'ell podem veure també el Mas de Montoliu, a l'est.

Prenem una pista que va cap al nord-oest, en direcció a la CV-190. Just abans d'arribar a la carretera, girem a l'esquerra, passem a tocar del Mas del Prado, que ja havíem observat bé des del Mas de Roque Chiva, i continuem el camí vora uns abellars abandonats. Ara apleguem a uns camps treballats. Baixem cap a un caseta en runes des d'on tenim unes precioses vistes de les darreres muntanyes del País Valencià i de les primeres de l'Aragó. Ací la senda és complicada, molt tapada i amb prou de desnivell, perquè descendim cap al fons del barranc Colladico. Baixem un parell de ribassos, i ens endisem en un bosquet on topetem una altra caseta enrunada i un bassot al costat. Continuem la senda i ens incorporem a un camí que voreja el barranc i que ens aboca a la carretera CV-190.

Transitem uns metres per la carretera i, a l'encreuament amb la CV-175, agafem direcció Villahermosa del Río (en valencià, Vilafermosa). Entrem a mà esquerra en les Cases de Peret. Pugem per una carretera a l'esquerra pintada de groc que ens portarà a un bonic mirador des d'on es guaiten el Tis, el Penyagolosa i les muntanyes de Villahermosa i el Puertomingalvo. També des d'allà veiem Cedraman i altres masos ubicats a prop de la CV-175.

Tornem sobre les nostres passes cap a les Cases de Peret, i si mirem amunt veurem allà dalt el Mas del Colladico. Ens reincorporem a la CV-175 i prenem la CV-190 en direcció al Castillo. Ens trobem una fonteta vora carretera.

Arribem novament al nucli urbà del Castillo de Villamalefa i donem per finalitzada la ruta.

Ací vos deixem l'enllaç a Wikiloc, un vídeo-resum amb les millors imatges del camí i unes quantes fotos.
WIKILOC: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=8589569

Vista del 'Morrón de la Cingla', del Mas de Cabezo Royo i de Benachera

Mas de la Granella

Vista llunyana del Mas de Roque Chiva

Construcció enrunada baixant cap al barranc Colladico